أخبار عاجلة
[huge_it_slider id="1"]

آه لو تعملها؟ اتكلم بقى!

o4gnverx.jpg

 

– إطلع للناس .. واجكي بهدوء ما حدث .. ما لديك من معلومات .. ما كان يرتب للبلد .. والجرائم التي كانت ولا تزال على وشك أن ترتكب. 
 
– إحكي بهدوء وبدون مبالغة القصة .. وبين الأدلة بدون تكلف .. واحكي للإنسان المصري الناس دي بتاخد فلوس منين وليه. 
 
– إحكي الحدوتة لشعب أوعى من كل ما يعتقدون .. شعب مصر حاسس بكل حاجة إنتوا بتحاولوا تخبوها .. طيب ليه بتخبوا .. باقيين على إيه بس. 
 
– تكلم بواقعية .. بدون إنفعال .. إشرح ما كان سيحدث لشعب مصر وكيف كان يخطط للانقلاب الكامل على كل مكاسب عام ونصف من المعاناة.  
 
– إحكي لكل المصريين .. كلم كل الناس .. مش ناس وناس .. أوعى تكلم “إخوانك” بس .. كلنا عارفين لما بتعمل كده. دا شعب أذكى من أي رئيس. 
 
– أه لو تعملها .. الشارع كله ينزل معاك .. واللي بيلعبوا بالنار دلوقت .. فضيحتهم تبقى بجلاجل في الدنيا كلها .. مش فاهم إنت بس ساكت ليه. 
 
– الحقيقة مهما كانت مزعجة أحسن من المداراة .. الضعف النهاردة خيبة .. والتجاهل مصيبة .. وانك تتوقع إن الأزمة حاتعدي وخلاص .. يبقى نسيت اللي كان قاعد على كرسيك قبلك كان بيغلط إزاي. 
 
– صدقني المصيبة مش في التصرفات .. ولا في الإعلان .. المصيبة قي حملة العلاقات العامة الفاشلة التي صاحبت القرارات … الكارثة في اللي حواليك إنهم يرضوا لك تطلع كده .. وتتكلم كده … وكمان تسكت كده. 
 
– آه لو تعملها .. نخلص من هم كبير .. عمره ما حايروح إلا لو الشعب عرف بجد الناس دي بتعمل إيه. اتكلم يارجل.. والله قلبي على مصر .. والله قلبي عليك. انطق بقى! 
 
د. باسم خفاجي
في 28 نوفمبر 2012م
 
 

عن محرر

شاهد أيضاً

سلسلة مقالات الثورة (15) – نحتاج إلى ثورة !

في العام الماضي كتبت أننا لا زلنا بحاجة إلى ثورة .. وفي العام الذي قبله …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

[metaslider id=14341]